Przyjaciele,
spieszę Was poinformować o planowanym – już niebawem – wdrożeniu na naszym serwerze bardzo zaawansowanego systemu rozszerzającego mechanikę gotowania, wraz z całym szeregiem (niemal 1000 plików) dodatków, które wywrócą do góry nogami (pozytywnie) ten – jakże zapomniany przez twórców – obszar mechaniki gry.
Od dłuższego już czasu – w rozmowach wewnątrz grona Game Masterów -zastanawialiśmy się, w jaki sposób ubogacić nasz świat, aby zarówno gotowanie, korzystanie z posiłków oraz napojów jak i wytwarzanie własnych produktów przez graczy, miało godne znaczenie. Braliśmy pod uwagę szereg rozwiązań, przy czym – w wyniku dyskusji – odrzuciliśmy, te które mogłyby być dla Was utrapieniem (np stosowany niegdyś na starym MG mechanizm głodu i pragnienia) na rzecz rozwiązań zapewniających rozrywkę, oraz bonusów, gwarantujących wymierne korzyści osobom, które zechcą w możliwości nowego rozszerzenia się włączyć.
Dokładne opisanie wszystkich obszarów, które zostaną wdrożone – w ramach tego potężnego systemu z jednej strony mijałoby się z celem (powstałaby olbrzymia ściana tekstu), a z drugiej odebrałoby Wam satysfakcję z samodzielnego zgłębiania wszystkich tajników.
Dlatego też, poniżej publikujemy tylko co ważniejsze aspekty rozszerzenia, nie wgłębiajac się szczegółowo w jego meandry, tak aby nie odbierać Wam radości z samodzielnego poznawania odmienionego świata Sosarii 🙂
Rozszerzony system upraw z nowymi nasionami
W ramach wdrożenia naszego nowego systemu, zwiększy się paleta produktów oferowanych przez NPC Gardenera. Sprzedawać on będzie bowiem również nasiona szeregu nowych roślin – możliwych do uprawy na Waszych grządkach.
Uprawy zostały zaprojektowane aby z czasem pomnażały się. Z kolei zbiory pozyskiwane z upraw posłużą Wam jako składniki szeregu nowych produktów w grze. System jest nadal w fazie dopracowania ale już teraz zapraszamy do zgłębiania jego tajników ?
Nowe receptury
Wraz z zaimplementowanym dodatkiem w świecie gry sukcesywnie pojawiać się będą również receptury na nowe produkty. Część z nich będzie można nabyć u NPC – np. piekarza. Inne z kolei, zdobyć jako łupy ze stworów (procentowa szansa)
Ich listy specjalnie nie wymieniamy, aby Wam nie odbierać zabawy. Receptury docelowo staną się niezbędne do produkcji konkretnego rodzaju produktów – dlatego już teraz warto je zbierać.
Update zwierząt
Wdrażany pakiet pozwala Twoim zwierzętom zachowywać się bardziej naturalnie. Jelenie uciekać będą przed graczami, wilki polować na jelenie. Niedźwiedzie kraść Twoje jedzenie a inne stworzenia niszczyć od czasu do czasu Twoje plony itp.
Aktualizacja ta wprowadza również nowy element do systemu zwierząt. Hodowla zwierząt. Chcesz zostać rolnikiem? Teraz możesz. Co więcej zwierzęta będą teraz miały różne rasy. Na przykład krowy rasy mlecznej i mięsnej. Owce rasy mlecznej, mięsnej i wełnianej. Można je krzyżować, ale najlepszymi dawcami konkretnego surowca będą oczywiście krowy czystej rasy. Kurczaki natomiast przykładowo składać będą codziennie jaja w gniazdach.
Zwierzęta będą się również starzeć. Tak – rodzić się, starzeć, rozmnażać i umierać ze starości (chyba że wcześniej zostaną zabite).
Różne zwierzęta zapewniać będą różne rodzaje mięsa … które można będzie gotować. Dodamy też szereg nowych narzędzi i sprzętów m.in. Milking Bucket, Milk Keg, Butter Churn, Cream Pitcher, Measuring Cup. Milk Keg to pojemnik, w którym mleko jest zbierane po dojeniu. Można je dla przykładu wlać potem do dzbanów do picia. Przy pomocy Cream Pitcher, po wycelowaniu w Keg z mlekiem możesz zebrać odtłuszczoną śmietankę. Measuring Cup może być użyty na beczułkę lub dzban śmietany, aby uzyskać filiżankę śmietanki lub mleka. Wyświetlany będzie również wiek (jakość) mleka.
Niektóre zwierzęta dzikie będzie można oswajać aby później wykorzystać je jako lub np. zwierzęta juczne (konie/llamy itp) . Uwzględniliśmy również mechanikę skutkującą tym, iż jeżeli wypuścisz zwierzę juczne, ono z czasem otrząśnie się z juków i ponownie staje się dzikim zwierzęciem.
Ranczerstwo
Rancza to kolejny spory dodatek zaimplementowany w ramach całego systemu, w związku z czym na serwerze pojawi się szereg nowych przedmiotów jak kamień rancza, akt na poszerzenie rancza, ogrodzenia, bramy oraz nowe narzędzia takie jak np. Fencing Hammer, Branding Iron i Fencing Kit. W grze pojawi się również sprzedawca (Stockman), który sprzedawać będzie artykuły do budowy rancza.
Kamień rancza jest sercem rancza. Tylko właściciel (ten, który go umieścił) będzie mógł uzyskać dostęp do okna administracji ranczem. Za pomocą tego gumpu będziesz mógł zdobyć Fencing Hammer i Branding Iron. Możesz także przy jego udziale przenieść własność dowolnych zwierząt na innego gracza, przenieść ranczo na innego gracza, odblokować wszystkie ogrodzenia / bramy, zaabsorbować pobliskie ranczo, które już posiadasz, lub przerobić kamień rancza ponownie na deed. Kiedy kamień jest zamieniany ponownie w akt własności, odblokowane zostają wszystkie ogrodzenia danego rancza , pozostawiając zamknięte sąsiednie ogrodzenia. Kamień rancza można umieścić tylko w legalnych regionach mieszkaniowych.
Branding Iron działa w ten sposób, że kiedy po raz pierwszy oswoisz dane zwierzę, możesz je oznakować. Zwierze takie wyświetlać będzie od tej chwili pod Twoją markę. Kiedy narodzi później potomstwo, jeśli nadal byłeś właścicielem matki tego potomstwa, z mocy prawa zachowasz własność do tego potomstwa, ale nie będzie już ono oznakowane. Możesz jednak oczywiście oznakować te potomstwo bez konieczności jego oswajania (jako właściciel). Jeśli jednak takowego potomstwa nie oznakujesz a z niego narodzi się z niego kolejne potomstwo (generacja), nie staniesz się już z mocy prawa jego właścicielem i będziesz musiał je oswoić a dopiero później oznakować. Kiedy odzyskujesz zwierzę, jeśli byłeś jego właścicielem, automatycznie przejmujesz nad nim kontrolę – tak jakbyś je oswoił. Transfer Zwierzaków działa w podobny sposób, z tą różnicą, że oddajesz zwierzę innemu graczowi.
Fencing Hammer służy do wbijania ogrodzenia rancza i bramy w ziemię (aby się nie rozkładały). Oba muszą zostać zakupione u Stockmana lub wykonane przy użyciu zestawu Fencing Kit. Bramy może otworzyć tylko właściciel rancza, aby zapobiec w ten sposób ucieczce zwierząt.
I wreszcie Mildred the Animal Trader. To nowa postać w świecie gry. Nie sprzedaje co prawda żadnych zwierząt, ale je od Ciebie kupi (ceny skupu będą przez nas sukcesywnie monitorowane).
Mleko, sery itp
We wdrażany system zaimplementowaliśmy również mechanizm dojenia krów, owiec i kóz oraz produkcji sera z tego mleka.
Zawiera on również nowe narzędzia:
MilkBucket – kliknij dwukrotnie i zaznacz krowę, owcę lub kozę, aby zebrać mleko. Zwierzę zmęczy się i będzie potrzebowało odpoczynku. Ale Ty, po zebraniu mleka możesz napełnić nim formę sera (potrzebne będzie do tego 15 litrów mleka i forma) lub napełnić butelkę mlekiem (potrzebny będzie jeden litr mleka i pusta butelka). Po rozpoczęciu dojenia określonego rodzaju zwierzęcia nie będziesz mógł przejść z wiadrem wypełnionym np mlekiem krowy aby pozyskać mleko z innego gatunku zwierzęcia, dopóki nie będzie ono puste (na przykład możesz zebrać 15 litrów od krowy, wypełnić formę sera i z pustym już wiadrem zacząć doić owcę lub kozę, ale nie możesz wydoić 2 litrów od krowy, napełnić tylko jedną butelkę mleka, a następnie spróbować wydoić kozę lub owce do tego samego wiadra, ponieważ nadal będzie w nim mleko krowie. Wiadra mieszczą 50 litrów mleka.
CheeseForm – napełnij formę sera mlekiem z wiadra, a następnie kliknij dwukrotnie, aby rozpocząć proces fermentacji. Po zakończeniu procesu fermentacji możesz zbierać ser z formy. Istnieje niewielka szansa na porażkę w zależności od umiejętności gotowania postaci, a także niewielka szansa na uzyskanie sera ze specjalnymi modyfikatorami.
Oba wskazane wyżej przedmioty mają bardzo szczegółowe okna informacyjne w grze.
Artykuły spożywcze zawarte w tym systemie to m.in.:
- BottleCowMilk – butelka mleka wypełniona mlekiem krowim;
- BottleGoatMilk – butelka mleka wypełniona kozim mlekiem;
- BottleSheepMilk – butelka mleka wypełniona owczym mlekiem;
- FromageDeVache – pełne koło sera z krowiego sera;
- FromageDeVacheWedge – 3/4 koła sera krowiego;
- FromageDeVacheWedgeSmall – ¼ koła – klin z sera krowiego;
- FromageDeChevre – pełne koło koziego sera;
- FromageDeChevreWedge – 3/4 koła koziego sera;
- FromageDeChevreWedgeSmall – 1/4 koła – klin z koziego sera;
- FromageDeBrebis – pełne koło owczego sera;
- FromageDeBrebisWedge – 3/4 koła owczego sera;
- FromageDeBrebisWedgeSmall – ¼ koła – klin z owczego sera;
Pełne koła można kroić w toku produkcji uzyskując:
- jedno koło „3/4” (zwane „[nazwa] Wedge”)
- i jeden klin „1/4” (zwany „[name] WedgeSmall”)
Koła „3/4” można kroić w toku produkcji na 3 kliny „1/4”. (zwane „[name] WedgeSmall”)
Rzeczywiste różnice w nazwach samych przedmiotów nie występują, ponieważ zmiany graficzne sprawiają, że są one oczywiste.
Jak wskazałem wyprodukowane sery zostały zmodyfikowane, aby można je było przecinać. Jednak nie „mieszają się” z innymi rodzajami serów ani ze zwykłym serem
System ten zostanie również dodany do innych produktów, jako sposób na podzielenie porcji do gotowania lub konsumpcji (byłoby głupotą, gdybyś potrzebowałem całego koła sera, aby zrobić jedną pizzę),
Podsystem ten zawiera również elementy magicznej żywności:
- FromageDeChevreMagic – umagiczniony ser kozi. Zwiększa siłę.
- FromageDeVacheMagic – umagiczniony ser krowy. Zwiększa inteligencję.
- FromageDeBrebisMagic – umagiczniony ser owczy. Zwiększa zręczność.
Uzyskasz je od czasu do czasu podczas produkcji sera. Umagicznione sery nie są przydatne w procesie dalszego gotowania (jeszcze ?).
Pszczelarstwo
W ramach tej części roszerzenia Gracze uzyskają możliwość hodowania realistycznego ula i zbierania nadwyżek miodu i wosku. Podobnie jak w systemie rolnictwa, gracze używać będą mikstur do opieki nad ulem ale staną również przed wyzwaniem dostarczenia pszczołom stanowisk wody i żródła nektaru. Pozyskany z ula surowy wosk będzie musiał zostać wytopiony przed użyciem (o tym dalej).
Pszczelarstwo to nauka (a niektórzy twierdzą, że sztuka) wychowywania pszczół miodnych. Pszczoły żyją razem w grupach zwanych koloniami i mieszkają w ulach. Pielęgnowanie ula nie jest tak łatwe, jak może się wydawać, choć może być bardzo satysfakcjonującym doświadczeniem. Aby zacząć przygodę z pszczelarstwem, wystarczy posiąść deed ula i ogarnąć sobie obszar z dużą ilością kwiatów i wody.
Istnieją 3 różne etapy rozwoju ula:
- Kolonizacja – ul wysyła zwiadowców do zbadania okolicy i znalezienia źródeł nektaru i wody.
- Rozwój – składanie jaj rozpoczyna się z pełną siłą, gdy ul przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji na pełną skalę.
- Wytwarzanie – po osiągnięciu dojrzałości ul zaczyna wytwarzać nadwyżki miodu i wosku.
Zdrowie ula mierzy się na dwa sposoby:
- poziomem zdrowia i
- populacją pszczół.
Ponad wszystkim, zdrowie wskazuje na przeciętne samopoczucie pszczół:
- Kwitnące – pszczoły są wyjątkowo zdrowe. Kwitnąca kolonia produkuje miód i wosk ze zwiększoną prędkością.
- Zdrowe – pszczoły są zdrowe i wytwarzają nadwyżki miodu i wosku.
- Chore – pszczoły chorują i nie produkują już nadwyżek zasobów.
- Umierające – jeśli nie będziesz działał szybko, populacja pszczół zacznie spadać.
Populacja pszczół to przybliżony szacunek liczby pszczół w ulu. Więcej pszczół nie zawsze oznacza, że trudniej jest utrzymać duży ul aczkolwiek oczywistością jest, że potrzebować będziesz więcej wody i kwiatów w okolicy, aby obsłużyć duży ul (zasięg, w którym ul może sprawdzić kwiaty i wodę zwiększa się wraz ze wzrostem ula). Jeśli warunki się pogorszą, kolonia pszczół ucieknie, pozostawiając po sobie pusty ul.
Jak każda żywa istota, pszczoły są podatne na ataki sił zewnętrznych. Czy to pasożyty, czy choroby, pszczelarz ma jednak do dyspozycji mnóstwo narzędzi aby spróbować uporać się z problemem. I tak:
- Mikstura Greater Cure – może być używana do zwalczania chorób, takich jak zgnilizna i czerwonka. Tą miksturę można również wykorzystać do zneutralizowania nadmiaru trucizny.
- Mikstura Greater Poison – może zostać zastosowana do zwalczania owadów (takich jak ćma woskowa) lub pasożytów (takich jak wszy pszczół), które atakują ul. Należy zachować ostrożność! Zbyt wiele trujących mikstur może zaszkodzić pszczołom.
- Mikstura Greater Strength – może być użyta do zwiększenia odporności ula na infestację i choroby.
- Mikstura Greater Heal – może być użyta do leczenia pszczół.
- Mikstura Greater Agility – daje pszczołom dodatkową energię, umożliwiając im cięższą pracę. Zwiększy produkcję miodu i wosku, a także zwiększy zasięg, w którym pszczoły będą szukać kwiatów i wody.
Zarządzanie i opieka nad ulem odbywa się za pomocą gumpu Apiculture. Stąd można monitorować prawie każdy aspekt ula. Po lewej stronie gumpu znajdują się ikony stanu:
- Produkcja – ten przycisk wyświetla zakładkę produkcyjną, w której pszczelarz może zbierać zasoby produkowane przez ul.
- Infestatcje – czerwony lub żółty łącznik oznacza, że ul jest zainfekowany przez pasożyty lub inne owady. Użyj trucizn, aby zabić szkodniki.
- Choroba – czerwony lub żółty łącznik oznacza, że kolonia jest obecnie chora. Używanie mikstur leczniczych pomoże pszczołom zwalczyć chorobę.
- Woda – ta ikona wyświetla dostępność wody w okolicy. Ostrzegam, jednak – woda to też źródło bakterie przenoszących choroby, więc zbyt dużo wody może uczynić ul bardziej podatnym na choroby.
- Kwiaty – ta ikona wskazuje ilość kwiatów dostępnych w okolicy ula. Pszczoły używają kwiatów i ich produktów ubocznych do prawie każdej funkcji ula, w tym do budowania i jedzenia. Jednak zbyt wiele kwiatów w okolicy może doprowadzić pszczoły do kontaktu z większą liczbą pasożytów i owadów.
Pojedynczy ul może obsłużyć do 100 tysięcy pszczół. Zdrowy ul może funkcjonować w nieskończoność, jednak starszy ul jest bardziej podatny na infekcje i choroby.
Sprawdzanie wzrostu ula odbywa się raz dziennie podczas zapisu świata. W prawym górnym rogu gumpu są wyświetlane wyniki ostatniej kontroli wzrostu:
- ! Niezdrowy
- ! Niskie zasoby
- – Zmniejszenie populacji
- + Wzrost populacji
- + Zwiększenie etapu rozwoju / Produkcja zasobów
Większość powyższych informacji jest dostępna za pośrednictwem pomocy w grze.
Aby uruchomić własny ul należy zdobyć „ApiBeehiveDeed” u sprzedawcy (Beekeeper). Upewnij się, że wokół planowanego miejsca ula jest trochę wody (przedmioty z „wodą” w tytule) i kwiatów (przedmioty z „kwiatem”, „przebiśniegiem” lub „makiem” w tytule) do wykorzystania przez pszczoły. Mogą to być statyki lub przedmioty rzeczywiste.
Do obsługi ula wykorzystywać będziesz „HiveTool” i „ApiSmallWaxPot” nabytego u dostawcy. Ule wytwarzają „Surowy wosk pszczeli”, który można dodawać do małego garnka z woskiem [Small Wax Pot] (poprzez gump). Garnek może pomieścić do 255 jednostek wosku. Następnie gracz musi stanąć obok źródła ciepła i kliknąć „Render Wosk” w gumpa. Istnieje szansa na porażkę, gdy nie zostanie wyrenderowany cały wosk (do 1/5 ilości). Każde nieudane przetopienie wosku spowoduje powstanie odpadów „slumgum”.
Pozyskani z uli miód oraz wosk może zostać później wykorzystany do wyprodukowania szeregu produktów i nowych przedmiotów w grze.
Nowe jadło i napoje z bonusami
W ramach rozszerzenia, docelowo na serwer trafi szereg nowych rodzajów produktów oraz zmodyfikowane okodowanie dotyczące żywności i napojów aby zapewnia w toku wytwarzania – szansę na nadanie produktowi tymczasowych bonusów do statystyk lub/i skilli po spożyciu. Każde zwiększenie statystyki w wyniku spożycia/wypicia produktu objętego bonusem będzie trwało tak długo, jak długo trwa współczynnik wypełnienia żywności mnożony przez 15 minut. Jeśli zatem dany produkt ma współczynnik wypełnienia równy 4, to otrzymany bonus potrwa 1 godzinę, aż znów osiągniesz niższy poziom głodu/pragnienia.
Wytwarzanie wosku (świece i nie tylko)
Mechanizm ten bazuje na alchemii i opiera się na limicie 100 pkt. Jest on skoncentrowany na nowym narzędziu – Wax Crafting Pot. Z wosku możesz wytworzyć produkty podstawowe (puste świece i świeczki), a następnie przy ich użyciu szereg kolejnych, nowych przedmiotów jak np.:
Nowe Świece:
- Krótkie, krótkie kolorowe (kolorowe świece wymagają barwników i są losowo zabarwione po wytworzeniu);
- Długie, długie kolorowe (kolorowe świece wymagają barwników i są losowo zabarwione po wytworzeniu);
- Świeca czaszki (wymaga specjalnej czaszki dopasowana do świecy – bardzo rzadki łup )
- Świeca miłości (wymaga Esencji Miłości – bardzo rzadki łup )
Artykuły dekoracyjne takie jak np:
- Dipping Stick (składany)
- Blank candles
- Pile of Candles itd
- Raw Wax Bust (może być użyty przez każdego, kto ma 100 Anatomii, aby pokazać twarz wybranego gracza -> „Wax Bust Of * Nazwa gracza *”)
- i wiele innych
Wosk można pozyskiwać m.in. poprzez jego odseparowanie z plastrów miodu. Wymagane jest jednak do tego posiadanie specjalnego narzędzia – Honeycomb Processing Kettle pozwalającego na oddzielenie miodu i wosku. Zdobycie narzędzia wymaga jednak ukończenia specjalnego questu u pewnego staruszka w grze. Jego odnalezienie pozostawiamy jednak Wam ?
Na zakończenie….
Jak widzicie pisząc tylko o kilku kwestiach zawartych w nowym rozszerzeniu, opis już stał się ścianą tekstu. Zachęcamy Was zatem do zgłębiania również i innych, nie wymienionych tu obszarów nowego dodatku.
Z uwagi na okoliczność, iż wdrażany dodatek jest chyba największym, do tej pory rozszerzeniem mechaniki naszego serwera, nie możemy wykluczyć, iż pewne części okodowania działać będą wadliwie lub wymagać korekt eliminujących błędy, możliwe do wychwycenia dopiero na żywym serwerze – z aktywnymi graczami. W najbliższych tygodniach skupimy się na eliminowaniu odkrytych luk a za ewentualne niedogodności związane z ich możliwym wystąpieniem – już teraz przepraszamy.
3 Comments